Weer een fijne dag

5 augustus 2014 - Avegno, Zwitserland

Rob is even douchen dus ga ik er voor zitten om verslag te doen.
Vanochtend eerst heerlijk ontbeten en toen op stap naar Val Versazca. Na de eerste klim een grote stuwdam met stuwmeer. Toch eerst doorgereden want we wilden naar Lavertezzo met de bekende Ponte dei Santi, een oude Romeinse brug over de rivier die op vele plaatsen jade gekleurd is. Fabelachtig mooi. Moedige helden springen van deze brug af met fabuleuze salto's.
De weg gaat verder omhoog langs nostalgische dorpen. Aan het eind van het dal bezoeken we het pittoreske dorp Sonogno, met naast de parkeerplaats of je het geloven wilt of niet, een flink grote muziekschool. Wat een plek!!!!
Met een klein half uurtje lopen vandaar bezoeken we nog een fraaie waterval.
Aan het eind van de middag zakken we weer af en gaan de stuwdam nog bekijken. Het is een bekende plek om te bumby jumpen. Mij niet gezien ik sta al te trillen als ik naar beneden kijk. Er zijn opnamen gemaakt voor de James Bond film Golden Eye. De stuwdam is 220 meter hoog en heeft een lengte van 380 meter.

Op de terug weg willen we bovenlangs bij Locarno. Een smalle weg door nauwe straten. Onze GPS is een ware uitkomst.  De welgestelde huizen op deze helling staan werkelijk allemaal op elkaar geprakt en er is nauwelijks parkeerruimte. Deze is soms onder het huis of op het platte dak. Het zijn zeker de villa's van de rijkere Zwitser gezien de Ferrari's, Lamborgino's, dikke Mercedessen, Audi's en BMW's en de prachtige patio tuinen met palmen, cyprussen, en bananenbomen.
Als je nog niet sturen kunt dan leer je het hier wel. Ook je beheersing van de hellingproef wordt hier getest. Mijn god om zweet handen van te krijgen maar ik heb het er goed vanaf gebracht. Ik werd beloond met een schitterend uitzicht over het meer Lago Maggiore. Beneden de drukke stad en hier boven de rust. Een heel contrast.
Laat op de camping terug maar dat is niet erg na zo geslaagde dag.