Naar Val Ferrera

1 augustus 2014 - Thusis, Zwitserland

Opgestaan met jawel regen. Het zag er somber uit. Wat gaan we doen? Toch maar ons plan om met de auto weg te gaan uitvoeren. Na het ontbijt alles in de auto en wegwezen.
 Het dal  Val Ferrera bleek prachtig. Een zeer authentiek dal  met hoge bruggen, nauwe doorgangen, zeer diepe kloven en een pracht aan natuurschoon. Na elke bocht was er weer wat te fotograferen. We hebben wat stil gestaan om alles vast te leggen. Na een uur kwam de zon door en de rest van de dag was het stralend mooi weer met af en toe een grijze wolk. Net voorbij het kleine dorpje Interferrera moesten we van een meneer stoppen. Wat bleek deze meneer was doofstom en liet aan elke voorbijganger zijn zelfgemaakte treinbaan in zijn tuin zien. Zo verdiende hij wat bij. Een zeer aardige man en eigenlijk onvoorstelbaar dat  hij zo hoog in de bergen woont. Aan het eind van het dal liep het dood in het dorpje JUF. Daar moet je als schooljuf toch zijn geweest.

We zijn daarna naar Val di Lei gereden, een groot stuwmeer precies op de grens Zwitserland en Italië. Gelijk na de tunnel de grote imposante stuwdam van 138 meter hoog en 1635 meter lang.

Na dit bezoek door naar de Rofla schlucht. Ook hier stroomt de Hinterrhein. In de schlucht kon je onder de waterval doorlopen, weer eens wat anders.

Ja en toen nog snel even boodschappen doen. Althans dat dachten we,  want 1 augustus is hier een feestdag  dus waren de winkels gesloten. Dan maar naar een restaurant. Bij de eerste toch maar even naar de prijzen kijken want Zwitserland is duur. Inderdaad een cordonblue  kostte 34 CHF ongeveer 28 euro. Vergeleken met Oostenrijk erg duur. Dan maar naar een pizzeria we zijn tenslotte dichtbij Italië. Tja een pizza  19,50 CHF ongeveer 16 euro. Dat is vast een heel lekkere!!!!!
Eenmaal voor ons neus waren het planken van 1mm deeg. De randen knoei  hard en geen smaak.
Voor mij was het een veredelde frisbee. Maar we hadden lol voor tien met z’n tweeën.

Vanavond alvast wat spullen voor morgen ingepakt. We drinken nu een wijntje en genieten van het prachtige vuurwerk  wat hier op 1 augustus wordt afgestoken.  Tussen de steile bergwanden dreunt alles door het echo  effect tweemaal zo  hard.
 Het was een zeer geslaagde dag op naar de volgende.

1. Maria:
    2 augustus 2014
    We volgen jullie op de "voet" met de kaart en Google Earth, veel plezier verder. Met dit verhaal heb je toch dagelijks internet nodig?